Skip to content

Folk betaler dyrt på nettsteder som benytter falske datingprofiler!

Har du testet flere datingsider, men vært misfornøyd med responsen? Forklaringen finnes ofte i medlemsdatabasen. Det opereres nemlig med falske datingprofiler i alle tjenestene vi besøkte! I denne saken viser vi hvordan bransjen lurer folk til å bli medlemmer, og deretter hvordan medlemmene blir lurt videre.

Datingbransjen er full av juks og svindel - falske datingprofiler florerer - så velg tjeneste med omhu!

Vårt beste råd er å ikke stole på noen! Juks er så utbredt i datingbransjen at du bør anta at alle du besøker driver en eller annen form for juks. 

Falske datingprofiler er den mest utbredte formen for juks vi har observert i vår uformelle undersøkelse. Et annet godt råd er å gjøre et søk etter andres erfaringer på Google før man blir medlem på en tjeneste. I tillegg vil kanskje bruk av tipsene nedenfor hjelpe deg med å avsløre mulig juks før medlemskap kjøpes.

Det er enkel psykologi i metodene som brukes, men det virker!

Metodene er som du skal se flere, men alle spiller på enkle psykologiske prinsipper. Folk er på søk etter en livspartner eller en sexpartner og vil så gjerne finne noen. 

Og kandidatene står ikke i kø for det er alltid stor konkurranse, særlig om kvinnelige profiler som alltid er i mindretall. Nettopp fordi man så gjerne vil lykkes, er mange tydeligvis villige til å ignorere signalene som sier at det er falske datingprofiler på tjenesten. 

Et av svarene når enkelte konfronteres med fakta er: Men det kan da ikke være alle som er falskeEnkelte er altså villige til å fortsette å betale dyre medlemsskap i håp om at det er mange nok ekte medlemmer. De som står bak svindelen vet dette. 

Men langt fra alle medlemmene avslører jukset som pågår. Og at de ikke får svar på meldinger de sender er nokså vanlig. Og det gjør at bakmennene enkelt kan bruke falske datingprofiler uten stor risiko for at noen kan påstå at de er falske av den grunn.

Skal du drive innen dating er medlemmer selvsagt det viktigste. Slik jukser bransjen.

Falske datingprofiler florerer i datingbransjen

Ovenfor vises bare et lite utvalg på profiler man kan kjøpe hos en av de mange leverandørene. Kjønn, etnisitet, legning, elite og land er noen vanlige inndelinger i slike profildatabaser. I tillegg kan man også velge ulike former for seksualiserte profiler, altså profiler som er ment for sexdatingtjenester.

Ingen vil åpne en tjeneste med null medlemmer - da er det svært vanskelig å rekruttere medlemmer. Derfor jukser "alle"!

Det viktigste når man skal åpne en datingtjeneste er selvsagt medlemmer. Mange medlemmer vil tiltrekke flere medlemmer. Eller omvendt. Få vil registrere seg på en datingtjeneste dersom det ikke er medlemmer der fra før. 

Det er forståelig men samtidig hovedårsaken til at det foregår ekstremt mye juks og svindel i denne bransjen. Derfor har det vokst opp en egen industri som selger medlemsprofiler, slik at enhver tjeneste som etableres allerede fra dag 1 kan ha tusenvis av medlemmer. 

Et helt nettsted kan kjøpes fiks ferdig, med tusenvis av falske datingprofiler, og være i drift i løpet av en dag om man vil. Det koster svært lite å etablere juskesidene, men de tar selv godt betalt for medlemsskapene de selger! 

Falske datingprofiler florerer i datingbransjen

Falske profiler kan skaffes på flere måter

Jukserne bruker ulike metoder for å fylle opp medlemsdatabasen. Noen eksempler på metoder er:

  1. Profilene er kjøpt fra tjenester som er spesialisert på datingbransjen.
  2. Kjøpte profiler kan kjøpes direkte av de som utvikler spesialiserte datingsplattformer.
  3. Man kan delta i nettverk av tjenester der man deler profiler seg i mellom.
  4. Profilene er falske og eksisterer ikke i det hele tatt, men er laget av såkalte profilgeneratorer.
  5. Ekte profiler som egentlig er slettet, beholdes i systemet for å vises på en forside eller lignende.

Falske datingprofiler kjøpes i bulk. Dvs. i tusenvis, hundretusenvis eller sågar i millionvis. Slike bulk-kjøp deles hos leverandøren ofte opp i ulike pakker basert på:

  • Land
  • Språk
  • Etnisitet
  • Religion
  • Seksuelle aktiviteter
  • Seksuell legning
  • Generelle som – World Wide, europeiske, amerikanske, asiatiske, engelske osv.

Falske datingprofiler som kjøpes er gjerne profiler som har tilhørt en datingtjeneste et eller annet sted i verden. Sånn sett kan profilene opprinnelig ha vært genuine.

En annen metode er å benytte en profilgenerator (se bilde nedenfor.) Slike plugins kan produsere falske datingprofiler på et blunk og basere seg på en rekke ulike kriterier. 

Med eller uten bilder. For eksempel at det produseres et visst antall nye medlemmer pr dag, slik at nettstedet daglig vokser og ser populært ut.

fake-profile-generator-752x602

Ovenfor et skjermbilde fra en såkalt profilgenerator. Dette er en plugins som koster noen få dollar, og som med enkle klikk produserer falske datingprofiler.

Falske kvinnelige datingprofiler brukes ofte som lokkemiddel. Når man har logget inn på tjenesten, lokkes det med flere metoder for å selge medlemsskap

Ulike metoder har ulike hensikter, eller det brukes flere metoder med samme mål. Et av de viktigste målene er å gi inntrykk av at datingtjenesten har mange og aktive medlemmer. Et annet viktig mål er å skape inntrykk av at din profil er populær.

Noen vanlige metoder som brukes er:

  • Bruk av programvare som indikerer at brukere er online.
  • Bruk av programvare som sender ut falske medlinger og varsler til ekte medlemmer.

Hele poenget er å skape inntrykk av at tjenesten er rik på muligheter for å finne aktive og spennende partnere. Dernest at det også finnes mange som er interessert i gratis-profilen din.

Metode 1: Programvare tvinger medlemsprofiler til å være online

Den lille grønne prikken og ordet online lyser mot deg. Her er massevis av medlemmer online og aktive, nettopp det enhver som søker etter en partner ønsker. 

Slike programvarer kan kjøpes for et par hundrelapper. Innstillingsmulighetene er flere. Hva slags profiltyper skal være online? 

Når på døgnet skal de ulike profilene være «online»? Hvor mange falske datingprofiler skal være «online» av gangen? Falske datingprofiler kan også aktiveres som «online» puljevis slik at serveren ikke belastes. 

Metode 2: Programvare som sender falske varsler til ekte medlemmer

Ingenting er mer smigrende enn interesse fra andre medlemmer. «Xxx liker profilen din», og «Du er lagt til som favoritt av xxx», er to enkle eksempler. Slike varsler kan sendes ut av en programvare som automatiserer juksingen. 

Varsler kan komme direkte i innboksen inne på datingtjenesten, eller sendes ut som epostadressen man har registrert seg med. 

Sammen med slike eposter kommer selvsagt oppfordringen om å registrere seg som fullverdig og betalende medlem for å få tilgang til profilene som har vist interesse for akkurat din profil.

Hensikten er ikke vanskelig å forstå. Folk som mottar beskjeder om at noen er interessert i sin profil, er mer tilbøyelige til å kjøpe seg tilgang til tjenesten for å lese meldingene. Svært enkel psykologi, men den virker åpenbart.

Bransjen markedsfører seg mot menn - det har en åpenbar årsak og det første tegn på mulig svindel og juksing

Siden vi har solid in-house kompetanse på markedskommunikasjon og søkemotoroptimalisering, vet vi ganske mye om dette feltet. 

Så før vi ser nærmere på de håndfaste «bevisene» for at svindel foregår, kan vi koble vår markedskunnskap, med innsikt i bransjen. 

Av dette kan vi komme frem til en ganske sterk teori, om at man allerede i bransjens reklame kan se sterke jukse-indikatorer:

  1. Markedsføringen bransjen bruker har alltid bilder av kvinner
  2. Budskapene i markedsføringen retter seg alltid mot menn
  3. Reklamen vises på pornonettsteder der menn er i overveldende flertall

Vi ser nærmere på faktorene som gjør at vi ikke tror markedsføringen er rettet mot andre enn menn

1.) I dette markedet vet vi at det ikke er vanskelig å rekruttere menn, men kvinner og par! Markedsføring mot menn er derfor unødvendig fordi menn uansett alltid er i overtall på sexdatingtjenester. Enhver datingside har derfor behov for å få flere kvinnelige medlemmer, ikke mannlige. 

2.) Budskapene som brukes i markedsføringen støtter punkt 1. Formuleringene er åpenbart rettet mot menn, og som nevnt, det er en stor nok kvinneandel som er nøkkelen til å lykkes med en datingside.

3.) Markedsføring på pornosider er det samme som å eksponere tjeneste og budskap i et marked der menn er i flertall.

Derfor må kvinner «rekrutteres» på andre måter, og da er det kjøp av falske datingprofiler som er den mest sannsynlige, enkleste og rimeligste utveien.

Her er tipsene du kan bruke for å avsløre juks og svindel innen datingbransjen

Falske datingprofiler, enten de er kjøpt, byttet eller generert, er dessverre helt vanlig. Jukset er ikke alltid tilsvarende enkelt å avsløre. 

Hvordan skal du kunne vite om medlemmer faktisk er online eller om det er en programvare som tvinger profilene til å være online? 

Hvordan avsløre om varslene som sendes til deg er systemgenererte meldinger som kun skal gi inntrykk av at din profil er populær? Vi gir deg tipsene for hvordan du kan avsløre noe av juksingen.

Det er flere indikatorer som kan lede til antagelsen om at nettstedet driver juks og svindel. La oss se på hver enkelt av noen vanlige metoder:

  • Markedsføringen
  • Psykologi, varsler og meldinger som kommer fra tjenesten
  • Etnisitet
  • Bilder, teknisk kvalitet, omgivelser og bakgrunner i profilbilder
  • Profilnavn

Markedsfører seg mot menn - det er en åpenbar årsak!

Psykologi; påfallende interesse for din profil

En ting man kan legge merke til hos flere tjenester, også hos de såkalte ledende her i Norge, er hvor raskt noen har likt eller lagt din profil til som favoritt. 

Det er et sikkert tegn på at falske datingprofiler er i omløp når slike ankommer kun minutter etter at man har registrert profilen sin. Gjerne før man har lagt ut et eneste bilde eller skrevet noe i profilen om seg selv. 

Man må jo spørre seg selv om hvor sannsynlig det er at noen kan like en profil som er helt anonym!

Dette spiller på ren psykologi. Verden vil bedras og blir det – og mange betaler villig vekk hundrevis av kroner fordi man håper at det faktisk er noen som liker profilen sin. 

Man skulle nok ønske at man var populær, men sannheten er vel ofte dessverre at dette bare er juks.

Profilbilder og etnisitet

Etnisitet

Norge har de senere årene som så mange andre land blitt et tydelig flerkulturelt samfunn. Likevel er profiler med tydelig ikke-etnisk norsk opprinnelse noe som kan avsløre at nettstedet bruker falske datingprofiler. Særlig når det er mange fra med samme etniske opprinnelse.

For når det dukker opp mange fra en bestemt land eller verdensdel på norske datingtjenester, man kan anta at noe er feil. Det er rett og slett ikke vanlig å finne mange med for eksempel slaviske trekk på norske sexdating-sider. Eller på norske datingsider generelt. Noen få ja, mange, nei! Antallet avslører sannsynlig juksing.

Når aktørene bak nettsteder som bruker falske datingprofiler mikser sammen ulike etnisiteter, kan det se tilforlatelig ut på dersom man ikke følger med. 

Men vi vet at etnisk norske er i flertall på slike sider. Vi vet at noe er feil når vi ser mange ansikter fra Russland, Baltikum, afrikanske land, Sør Amerika, Asia og så videre.

Profilbilder som brukes på falske profiler

Bilder som er uskarpe helt til man blir medlem kan være et tegn på at det opereres med falske profiler. Særlig når det som over, samme bilder går igjen på flere profiler.

Profilbilder: Flere mulige indikatorer på juks

Profilbilder kan avsløre at nettstedet bruker falske profiler på flere måter.

  • Samme bilder brukes på flere ulike profiler – dette har vi sett hos mange norske tjenester, også hos de såkalte store tjenestene
  • Mange bilder med høy teknisk kvalitet som tyder på at fotograf har vært benyttet
  • Uskarpe profilbilder
  • Bakgrunn og omgivelser i bildene

Samme bilde brukes på flere profiler

På enkelte nettsteder finner vi samme bilder benyttet på flere ulike profiler. Du kan se et eksempel på dette i bildet ovenfor, rad 3, på de to bildene til høyre. Samme bilde, ulike profilnavn. 

Dette fant vi flere eksempler på hos denne store norske nett-tjenesten. Samme navn tilknyttet både to og tre ulike profiler. Et sikkert tegn på at noe er galt.

Bilder med høy teknisk kvalitet

På en Elite-side vil man kanskje forvente profesjonelle bilder. Likevel vil vi her til lands ikke forvente at det gjennomgående brukes fotografbilder. Dette er typisk på russiske datingsider, men det er ikke like vanlig i Norge. 

Det er stort sett enkelt å spotte fotografbilder. Høy teknisk kvalitet og den modellaktige posituren som fotografen har instruert. Ofte vil slike profilbilder være av utenlandske kvinner og menn.

Og kommer man over bilder med høy teknisk kvalitet på sexdatingtjenester er det all grunn til å heve på et øyenbryn, det er svært uvanlig. Kunder på sexdating-tjenester er helt vanlige mennesker og de laster som regel opp helt vanlige bilder. I Norge gjerne med litt for dårlig kvalitet.

Uskarpe bilder

Som gratismedlem gis man tilgang til tjenesten men ikke stort mer. Ofte kan man verken se tydelige bilder av medlemmene, eller kommunisere med dem på noe vis.

Vi ser ingen grunn til å tilby et gratis medlemsskap med mindre hensikten er at besøkende også skal kunne få en kikk på profilene som tilhører vår tjeneste (sexdaters.no). 

I våre øyne er jo det hele hensikten med et gratis medlemsskap. At folk kan gjøre en slags sjekk av tjenesten slik at det er enklere å ta en beslutning for hvorvidt man vil bli et betalende medlem eller ikke.

Når en tjeneste tilslører bilder på dette viset er det et signal om at noe kan være galt. Bruk tipsene vi har gitt deg til å sjekke nettstedet på de ulike faktorene vi har nevnt i denne saken. 

Bakgrunn og omgivelse

Av og til ser vi bilder som helt tydelig ikke er tatt i Norge. Ok, det kan være et feriebilde, men igjen er det antallet som vil indikere om det er mistenkelig eller ikke. 

Og som nevnt, når det er flere varsellamper som blinker er det all grunn til å tvile. Når vi ser slike bilder begynner vi å se nærmere på etnisitet, ansiktsform, profilnavn, om de svarer på meldinger eller ikke og så videre.

profilnavn-04
profilnavn-03
profilnavn-02

Rare profilnavn ofte sterke jukseindikatorer

Et problem for jukserne, er at kjøpte profilpakker også kommer med ferdige profilnavn som ikke kan endres eller redigeres. Man må bruke dem som de er. 

Og hvem ville vel uansett giddet å redigere tusenvis av profilnavn og profildata? Resultatet er at de observante medlemmene aner uråd når de ser mange engelsk-aktige navn, meningsløse navn med tall og bokstavkombinasjoner (se bilde lenger opp) eller navn med utenlandsk klang. 

Når man ser slike varianter, og gjerne i kombinasjon med uskarpe bilder, er det all grunn til å bli mistenksom. Den ultimate jukse-komboen er uskarpe bilder, meningsløse profilnavn som OSSDTH323, og der samme profilbilde brukes på flere ulike profiler. Dette har vi også sett hos store norske netttjenester. 

Et og annet – kanskje. Men når det dukker opp flere slike rare varianter er det et tydelig tegn på at noe kan være galt! Disse måtene å lage profilnavn på er ikke vanlig i Norge. 

Engelske varianter forekommer selvsagt, men det er som sagt når det blir mange av dem, og gjerne i kombinasjon med andre faktorer, som gjør at det lukter falske profiler lang vei.

Profiler som ikke eksisterer

Enkelte nettsteder viser bilder fra medlemsdatabasen på forsiden, altså på landingssiden for tjenesten før man logger inn. Vi har observert at mange slike forside-profiler ikke er å finne i medlemsdatabasen når man er logger inn og søker.

Du mottar meldinger bare kort tid etter at du har registrert deg

Dette har vi opplevd hos flere tjenester. Bare minutter etter at profilen er registrert, dukker de første epostene og internmeldingene opp. Xxx liker profilen, xxx har lagt den til som favoritt. Hvordan er det mulig når profilen ble registrert for bare minutter siden, at noen allerede liker den. 

Profilen har ennå ikke fått lastet opp bilder og den har heller ingen profiltekst. Så de som liker profilen aner ikke hvordan jeg ser ut – og de vet heller ingenting verdens ting om meg som person. 

I våre øyne er klar indikator på at det jukses med programvare som autogenererer meldinger og varsler og med bruk av falske profiler.

Slapp markedsføring skaper en slapp medlemsdatabase

Mange sexdatingsteder markedsfører seg på pornosteder – greit nok. Annonsene lokker imidlertid med lettvint tilgang til villige kvinner. Tilbudene overgår hverandre og ofte på dårlig norsk.

Det synes som om det er for å lokke særlig unge menn til nettsteder, i den tro at det nærmest bare er å registrere seg og plukke opp en sexklar kvinne.

Menn som faller for disse banale annonsene i den tro at det skal «bli litt», finner fort ut at sannheten nok ikke er helt slik. Både kvinner og menn – altså ekte profiler på en sexdating-tjeneste, er riktignok ute etter sexpartnere. 

Men at kvinnene åpner døren for hvem som helst er selvsagt bare tull. Det bidrar heller til et forvridd kvinnesyn, men det får bli en helt annen artikkel.

Men når mange medlemmer har denne tilsynelatende villigheten hos kvinnene som utgangspunkt for å bli medlem hos en tjeneste, vil også interessen for å legge litt arbeid i profiltekst, profilbilder og meldingstekster ofte bli deretter. 

Dette genererer i sin tur en svært lav kvalitet på medlemsdatabasen. De som betaler for en slik tjeneste får ingenting igjen for pengene! Når medlemsdatabasen i tillegg mest sannsynlig har mange falske profiler, er det ikke en veldig interessant plass å søke etter en flørt, sexpartner eller noe mer.

Les mer om juksingen i de store avisene

Du kan også lese denne saken i Bergens Tidende om medlemsjuksing. Også TV2 har laget en interessant sak/test om datingbransjen som med all tydelighet understøtter det vi skriver om. TV2 hadde denne saken.

page69

Ta på egen oksygenmaske før du hjelper andre. Akkurat som flyverten oppfordrer, må vi først ta vare på oss selv. Når vi er tilfredse i egen kropp og eget liv, kan vi være en positiv kraft også for verden rundt oss. page69.no inspirerer og formidler kunnskap om seksualitet.

Velkommen

Først, vi håper det går bra med dere i disse utfordrende tider. Her benytter vi tiden til fornying med nytt design, flere kategorier og mer innhold – vi jobber stadig med utvikling, og det oppstår derfor litt uorden her og der. Nytt blir nå eget innhold for menn.