Skip to content
bad-velvære-1280x600-1.jpg

Slik hopper du uti den nye velvære-trenden

Den som eier et badekar kan spare mange penger på annen terapi! Dessuten kan et deilig varmt bad hjelpe mot stress og gjøre at vi føler oss mindre slitne. En perfekt start er det også på en god natts søvn om du bader like før leggetid. 

En dusj er effektivt - et bad er kontemplativt og velvære

«Det er sikkert mange ting et varmt bad ikke kan kurere, men jeg kjenner ikke mange av dem», skrev  en gang Sylvia Plath, amerikansk poet og forfatter.

Dusjing er en effektiv hygieneekvivalent til en fargekodet oppgaveliste. Nødvendig som en post-jogge- eller pre-jobb-aktivitet. En deilig stund i badekaret derimot gir salighet og velværefølelse. En slags restart av hjernen der vi gir oss selv fullstendig fred og ro og lar verden være verden. Det handler om å unne seg den glemte stillhetens kunst. Fri fra ungemas, tekstmeldinger, eposter og stadige sjekk i sosiale medier.

Det er viktig å gi seg selv en klapp på ryggen, gi hjernen litt spillerom til å gjøre ikkeno’, og kjenne hvordan kroppen nyter en anelse vektløshet gjemt under velduftende skumtopper. For uerfarne kan det å synke ned i et badekar nesten fremkalle både skyld- og skamfølelser.

«Her ligger jeg mens alle andre sikkert gjør fornuftige ting. Det er garantert noen der ute som trenger meg til noe», ikke sant? For noen er selvpleie vanskelig. Helt til man oppdager at man kanskje blir mer fokusert og flinkere til å være «der ute» når man faktisk setter av litt tid til å lade egne batterier. Det gjelder å gi egenpleien en sjanse og oppleve at det er helt innafor å lage «rom» til seg selv.

Nå er ikke tiden for et middelmådig badeopplevelse!

Å synke ned i et varmt bad er en enkel måte å være snill mot seg selv. Pandemien vi står midt oppi påvirker oss alle. Vi bekymrer oss for kjente og kjære, for økonomi, arbeid, nåtid og fremtid. En ting er uansett sikkert. Å være litt snill med seg selv, gjør oss bedre i stand til å vare på både oss selv og andre.

Nå er ikke tiden for et middelmådig bad. Du fortjener en lang, avslappende og stille tid for deg selv. Noe som gir deg den deilige følelsen av velvære, egenpleie og luksus. Du trenger noen salige vibber en times tid, ikke noen hastige minutter. Fyll på med varmt vann når det blir lunkent og bli lenger, ikke forbered deg på å avslutte.

Vi støtter deg og behovene dine. Det samme gjør hele den sosiale medieverdnen. På Instagram, TikTok og Facebook viser folk frem herlige baderomsopplevelser fylt med duftende skum, stearinlys og trøstende skjønnhetsprodukter. Nedenfor finner du velprøvde måter å perfeksjonere kunsten i å låse-seg-inne-på-badet.

Vannets deilige varme utvider blodårene og forbedrer blodstrømmen i kroppen, noe som hjelper deg til å slappe av. En studie fant at folk som regelmessig bader, føler seg mindre stresset og slitne, og til og med smiler mer. Et godt tips er å bade kort tid før leggetid. Økning og deretter fall av kroppstemperatur kan bidra til at du sovner lettere. Husk en deilig fuktighetskrem når du har tørket deg.

Før badet, gjør først disse fire trinnene:

  1. Informer omgivelseme. Hvis det er en ting som garantert forstyrrer roen i din etterlengtede badeopplevelse, er det samboer, barn eller hunden. Gi husets beboere en kort brief om hva som gjelder den neste timen. Det er kun brann på kjøkkenet som er god nok grunn til å banke på døra! Ikke gå for noe mindre – og vær konsekvent med regelbryting. LÅS DØRA.
  2. Legg telefonen på lydløs så langt unna at du heller ikke hører vibrasjonen når den ringer eller får meldinger. Du skal ikke fristes til å svare. Kommunikasjonsteknologi hører ikke hjemme i din velvære-time!
  3. Forbered baderomsopplevelsen. Glem selvbeherskelse eller måtehold. Åpne en god vin du har spart til en feiring, en viktig begivenhet eller til et nødstilfelle (dette dekker alle situasjoner), eller kanskje til og med en flaske Cava. Er du mer på «helse for alle pengene», kan du lage deg en deilig smoothie, en stor kopp te eller frisk fruktdrikk med masse vitaminer og antioksidanter. Bruk det fineste glasset du eier. Husk å ha med drikkevann.
  4. Vil du ha enkel underholdning eller den totale stillhet? I hjem med små barn eller støyende tenåringer, kan musikk eller en lydbok kanskje være et godt alternativ å lytte til i et par gode hodetelefoner. Klarer alle å la deg være i fred, kan stillhet ha en enorm meditativ effekt.
  5. Ikke glem noe deilig oppi badekaret sammen med deg. Her er utvalget enormt. Både i badesalter, geleer, masker og oljer som gir silkeglatt og myk hud, deilige skumbad, hårprodukter og for ikke å glemme de dirrende, durende og pirrende produktene på batteri, som gir deg en deilig utløsning av spenninger. Ikke glem stearinlys.
Nyt badet, velvære følelsen og ditt nye jeg for noen timer etterpå.

Siste artikler

page69

Ta på egen oksygenmaske før du hjelper andre. Akkurat som flyverten oppfordrer, må vi først ta vare på oss selv. Når vi er tilfredse i egen kropp og eget liv, kan vi være en positiv kraft også for verden rundt oss. page69.no inspirerer og formidler kunnskap om seksualitet.

Velkommen

Først, vi håper det går bra med dere i disse utfordrende tider. Her benytter vi tiden til fornying med nytt design, flere kategorier og mer innhold – vi jobber stadig med utvikling, og det oppstår derfor litt uorden her og der. Nytt blir nå eget innhold for menn.