Skip to content
page69 tipser deg om smart hjemmetrening

Hjemmetrening holder humør, seksuell helse og energien på topp

Smart hjemmetrening har blitt et lyspunkt for oss i disse koronatider, men det utviklet seg til å bli noe vi satser på som treningsform. Penger spart, men det viktige for oss er å gjøre noe sammen, ha det gøy, og øke muligheten for intimitet og nærhet. Les hva Martin opplevde!

Share on facebook
Facebook

Del gjerne saken på Facebook

Sakte senket koronamørket seg i hjemmet vårt

Da korona inntraff tok vi det med godt humør. Vi hadde full matbod og forberedte oss på stengte butikker og en utfordrende hverdag. All trening på trimsenteret opphørte selvfølgelig. I ukene som fulgte, endret humør, energi og optimisme seg nesten umerkelig. Etter tre fire uker var det merkbart. En slags nummenhet hadde fylt opp hjemmekontor, stue, kjøkken og soverom.

Fruen trente på stuegulvet - jeg nektet

Nesten daglig fyltes stuen av energiske låter akkompagnert av tramping og stønn fra stuen. Det var min kone som såvidt kunne høres innimellom ivrige YouTube-PT’er og hektiske tabata-låter. Netflix og HBO-serier på flatskjermen var erstattet av svettende, hoppende og stønnende unge kvinner og menn som ønsket subscribers og kommentarer til deres YouTube-sessions for hjemmetrening.
 
Hver eneste dag stod hun i hjemmekontordøra og maste om at jeg måtte bevege meg mer. Hver dag takket jeg høflig nei. Hver dag gikk hun skuffet ut. Jeg har alltid foretrukket å trene med vekter og apparater. Saltimer med en gjeng hoppende damemennesker rundt meg har aldri pirret nevneverdig. Helt til en dag.

Hjemmetrening har gjort meg til en hoppende glad mann

Det begynte med at jeg i et svakt øyeblikk lot meg overtale til en økt på stuegulvet. «Ok, en økt, kort og kun en gang», advarte jeg, og understreket kun en gang veldig teatralsk og tydelig.

«Dette var fryktelig kjedelig», tenkte jeg. Jeg lot som ingenting, men jeg lovet meg selv at hjemmetrening var dumme greier som aldri skulle gjentas. Min kone derimot strålte av lykke. Vi gjorde endelig noe gøy sammen igjen, og det stakk litt når jeg så hvor gøy hun syntes det hele hadde vært. Det var ikke mye innsats fra min side, men det var tydeligvis mer enn nok til å få henne til å stråle.

Det var umulig å skuffe henne da hun neste dag stod i døråpningen til hjemmekontoret preppet og klar for en ny økt med sine nye venner Inger Houghton, Chloe Ting eller «kjekke» Dr. Daniel Gärtner for å nevne noen. Min offisielle holdning var å være litt motstrebende der jeg loffet ut i stuen etter å ha dratt på meg en shorts. Minutter senere stod jeg og hoppet for harde livet i stuen, men kjente faktisk at det egentlig var greit med et avbrekk fra pc. 

I de neste dagene og ukene forandret alt seg. Tre uker inn i det nye regimet var det nemlig jeg som kom inn i spisestuen der hun hadde laget sitt korona-kontor. Ferdig kledd og klar for en runde på stuegulvet. Ikke bare det, jeg tok styring på hvilken PT som skulle trene oss, og gjorde alt klart. Øktene ble etterhvert lengre, og vi har det ganske morsomt der vi svetter, stønner og sliter oss gjennom programmene.

Nå ser jeg frem til de 45 minuttene vi gymper i vei, ikke bare fordi formen er merkbart bedre, men også fordi humør og energi skaper god stemning i huset. Vi er nære og har noe å fokusere på. Det ga oss en boost som også inspirerte til å være mer intime i disse lange ukene.

Her kommer noen gode forslag til YouTube-treningsvideoer med mange gode programmer, både korte og lange. Noen intense, andre mer passende for utrente. Prøv, det er faktisk ganske hyggelig å trene sammen. Jeg har til og med kjørt noen økter helt på egenhånd når kona er ute ifb. med jobb. Da kan jeg virkelig hente frem den feminine siden i meg, hyle og skrike og få ut litt korona-frustrasjon.

Når du klikker deg til YouTube-kanalen til den enkelte, vil du få oversikt over videoene som er tilgjengelig. Husk å abonnere på dem du liker slik at du enkelt kan finne frem senere.

Dr. Daniel Gärtner lærer deg tysk og gjør deg sprekere!

Tysk gymping ledet an av Dr. Daniel Gärtner. Jeg aner ikke hva slags doktor han er, men hjemmetreningen hans er reseptfri og en god utfordring. Særlig om du velger hans 90 minutters økter. Daniel har generelt lengre økter enn de andre jeg tipser om her, 45, 50 og 90 minutter. Her er hans YouTube-kanal: https://www.youtube.com/watch?v=fCY6SzJTZPk

Inger Houghton

Inger Houghton har også en rekke gode videoer, og det jeg liker med hennes økter, er de eksotiske stedene hun trener. For med Inger foregår smart hjemmetrening ute i verden, og å trene med henne blir litt som å være på reise samtidig.

Her finner du hennes YouTube-videoer: https://www.youtube.com/watch?v=mmq5zZfmIws

Chloe Ting

Chloe har mange gode videoer. Flere av dem er målrettet mot mage, skuldre, arm osv., noe som gjør det enkelt å skreddersy eller tilpasse en økt. Programmene er også relativt korte, og det er derfor enkelt å sette sammen en økt med ulike programmer som passer deg best. Eller kanskje vil du kombinere med programmer fra andre PT-er for å få mer variasjon?

Her er hennes YouTube-kanal: https://www.youtube.com/watch?v=j64BBgBGNIU

Du finner henne også egen hjemmeside, chloeting.com, der du får tilgang til både gratisprogrammer og butikk. 

Heather Robertson

Heather Robertson har blant annet en 12-ukers treningsplan – ferdige videoer som det bare er å kaste seg med på. Hun tilbyr både kostveiledning og tips og triks for å lykkes på hjemmesiden hennes.

Hjemmesiden: Heatherrobertson

YouTube-kanalen hennes. https://www.youtube.com/user/heatherrobertsoncom

Popsugar

Søker du på popsugar på nett, finner du hundrevis av videoer med ulike kjendis-trenere. Her er de fleste videoene laget med tre eller flere deltagere, og øvelsene vises på tre forskjellige nivå samtidig for å gi muligheter til individuell tilpasning.

Frontfiguren viser øvelsen med 100 % energi og innsats. En av de andre deltagerne viser øvelsen i en veldig tilpasset versjon, den tredje deltageren viser øvelsen i en mellomvariant. Dette er fint fordi alle kan delta uansett nivå, og bare følge den varianten av øvelsen som passer best for nivået.

Her er linken til popsugar på YouTube: https://www.youtube.com/user/popsugartvfit

Matt Cordell

Matt Cordell er også en av de jeg liker. Ikke noe fancy smancy, men en tøffing som lett får blodsirkulasjonen i gang og pulsen opp i max. Han har ikke mange videoer, men videoene har god atmosfære og gode programmer etter min smak.

Matt Cordells YouTube-kanal: https://www.youtube.com/channel/UCT7LMP4EG_lr6zUe65l4ayw

I Chloes videoer vises det innledningsvis hvordan økten er sammensatt. I eksemplet over skal man gjennom til sammen 500 reps fordelt på 17 ulike øvelser, 30 sekunders intensitet og 5-10 sekunders pauser. Når en øvelse nærmer seg ferdig, vises den neste øvelsen nede i venstre hjørne slik at du kan forberede deg.

Tips og innspill til smart hjemmetrening

Alle trenerne bruker ulik musikkstil, ulike økt-lengder, ulik intensitet og også forskjellige måter å fortelle hvordan øvelser skal gjennomføres. Chloe Ting har for eksempel en stil og øvelser som vil passe nybegynnere, men som også vil passe godt trente som bare kan øke intensiteten. Hun er dessuten enkel å følge, selv om du ikke har gode engelsk-kunnskaper.

Flere av PT-ene forteller om hva du skal forberede deg på i neste øvelse. Skal du for eksempel fra planke og opp i stående for en armøvelse, er det nyttig å vite om det så du kan sprette opp og være klar. Det er nemlig ikke uvanlig at det kun er ti sekunders pause før neste øvelser er i gang. I Chloe Tings videoer vises neste øvelse nede i venstre hjørne sammen med øvelsens navn.

Sett deg foran pc-en og finn en PT du liker. Se gjennom noen programmer slik at du får en følelse av hva du eventuelt skal gjennom. Klikk på abonnér når du finner trenere og programmer du liker. Etterhvert som du kommer i form, kan du øke reportoaret med trenere, tøffere øvelser og lengre økter.

Smart hjemmetrening er en perfekt måte å komme i form på, eller å opprettholde formen når treningssentrene er stengt. Her i huset blir det en fast treningsform og nesten 1500 kroner spart i måneden for oss samlet sett. Vi gjør noe sammen og har det gøy, ta en felles dusj, slappe av med en sunn lunsj etter økten, og deretter fortsette med jobbting. Den gode energien tar vi med oss tilbake til jobben og sexlivet – alle vinner.

PS: Husk å skaffe deg en matte. Jeg bruker selv bare et vanlig liggeunderlag, men en Yogamatte er et bedre alternativ. De er litt tynnere, men ruller seg helt ut og ligger flatt med en gang. Liggeunderlaget har en irriterende krøll en god stund før den liksom vil ligge helt flatt.

God trening.

Share on facebook
Facebook

Del gjerne saken på Facebook

Siste artikler

page69

Ta på egen oksygenmaske før du hjelper andre. Akkurat som flyverten oppfordrer, må vi først ta vare på oss selv. Når vi er tilfredse i egen kropp og eget liv, kan vi være en positiv kraft også for verden rundt oss. page69.no inspirerer og formidler kunnskap om seksualitet.